Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Kontakt
Wybierz dogodną dla Ciebie metodę kontaktu.
   
Skorzystaj z: formularza kontaktowego
Wyślij email:       sklep@pmbike.pl
Zadzwoń: (+48) 789 300 042
 
Godziny pracy:
Poniedziałek - Piątek: 10:00 - 18:00
Sobota: 10:00 - 14:00

 

Sztuka kompromisu – rowery crossowe, modele 2018 0
Sztuka kompromisu – rowery crossowe, modele 2018

Rowery crossowe zyskują w ostatnich latach coraz większą popularność. Dzięki połączeniu cech roweru górskiego, szosowego i trekkingowego w jednej konstrukcji rynek rowerowy zyskał niemalże model idealny. Szybki, lekki i niezawodny zarówno na asfalcie, jak i w delikatnym terenie. Idea roweru crossowego to uniwersalność. Czy jednak faktycznie powinniśmy go klasyfikować jako rower uniwersalny, czy jednak lepiej pozostawić go w nieco bardziej płaskim terenie?

Cross – już nie góral, ale jeszcze nie szosa

Jedno z podstawowych pytań jakie zadają sobie wszyscy w kontekście roweru crossowego, to czy właściwie był on potrzebny, skoro jego funkcje są zbliżone do tradycyjnego MTB? Odpowiedź jest jednak prosta już od samego początku – rower crossowy to nie typowy rower górski.

Z założenia jest on bowiem rowerem znacznie bardziej uniwersalnym, z kołami o  średnicy 28" i znacznie cieńszych oponach niż w przypadku MTB, ale przy tym jeszcze nie rowerem szosowym. Z tego też względu typowego crossa nie zabierzesz ze sobą na wyczynową jazdę po górach – bieżniki są tu co prawda agresywne, a opony szersze niż w szosie, jednak w ekstremalnych warunkach cross może nie spełnić twoich oczekiwań.

Możesz za to wybrać się na asfalt i osiągać większe prędkości niż na góralu, a potem przeskoczyć na nieco trudniejszy teren i właściwie nie odczuć wielkiej różnicy w komforcie jazdy.

Górale i crossy wyglądają na pierwszy rzut oka dość podobnie pod względem konstrukcji, jednak i tu po głębszej analizie można zauważyć wiele różnić. Cross jest z zasady wygodnym rowerem o sportowym charakterze.

Na jego wyposażeniu znajdziemy też nieco wyszczuplone amortyzatory o znacznie mniejszym skoku niż góral (w granicach 50-60 mm), co jest dobre na trasach lekkich i umiarkowanych, ale nie koniecznie bardzo wyboistych. Można pokusić się jednak o stwierdzenie, że cross to taka rowerowa wersja samochodowego cross country. Wiadomo chyba więc skąd tak naprawdę wzięła się nazwa – cross to rower przystosowany do jeżdżenia wszędzie.

Lżejszy kuzyn roweru trekkingowego

W kontekście funkcjonalności rower crossowy znajduje się gdzieś pomiędzy szosą a MTB. Na pierwszy rzut oka jednak wyraźnie widać podobieństwo do jeszcze innego modelu – rowerów trekkingowych.

Wielu producentów uważa crossy za "odchudzoną" wersję roweru trekkingowego, gdyż jedyne czego im brakuje to osprzętu będącego standardowym wyposażeniem trekkingowca. Ciekawe jest jednak to, że do większości crossów z powodzeniem przymocujesz wszelkie potrzebne ci akcesoria. Przejście z poziomu roweru crossowego to trekkingowego to właściwie żaden problem – wystarczy dokupić błotniki, bagażnik i odpowiednie oświetlenie.

Rower crossowy, czyli o sztuce kompromisu

Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. To dość popularne stwierdzenie, które wielu odniesie również do tematu rowerów crossowych. Na szczęście tu jednak rowery crossowe mogą z łatwością się wybronić. Nie każdy jest przecież gotowy i chętny na zakup stuprocentowego MTB, którym po mieście będzie jeździć się dość niewygodnie.

Z drugiej strony, zakup roweru trekkingowego z całym osprzętem lub typowej szosówki nie koniecznie pozwoli na swobodną jazdę w terenie. A cross? Cross mieści się gdzieś pomiędzy, uzupełniając lukę, o której istnieniu wiele osób do tej pory nie wiedziało. Cross to zdecydowanie rower warty uwagi, jeśli posiadanie innego roweru na każdą okazję nie jest dla ciebie najlepszym pomysłem. Kto zatem najchętniej korzysta z możliwości, jakie daje rower crossowy?

Przede wszystkim ci, dla których rower ma służyć jako środek codziennej komunikacji, ale jednocześnie pomysł na aktywne spędzenie weekendu w parku. Dobry rower crossowy posiada szeroki wybór rozmiarów ramy – jeśli rower ma być wygodny, musi dopasowywać się idealnie do twoich potrzeb.

Zapomnij więc o sprzedawcach, którzy kompletnie zaniedbują rozmiar ramy i twierdzą, że wszystko da się wyrównać regulacją siodełka. Nie sugeruj się też rozmiarem ramy twojego MTB. W sieci znajdziesz mnóstwo kalkulatorów umożliwiających przeliczenie rozmiarów ram crossowych, jednak pamiętaj – rower zawsze trzeba przymierzyć. To prawie jak buty – rozmiar rozmiarowi nie równy.

Jaki rower crossowy wybrać?

Na zakończenie postanowiliśmy podrzucić kilka przykładów dobrych rowerów crossowych z różnych półek cenowych. Rozpiętość cenowa jest ogromna, dobrze dopasowanego i spełniającego swoje zadanie crossa możesz znaleźć już za 1199 złotych, lecz jeżeli szukasz bardzo niskiej wagi i profesjonalnego osprzętu to zapoznaj się z ofertą wyższych modeli crossówek! 

W przedziale do 2000 tysięcy złotych polecamy szczególnie rowery Kross Evado z rocznika 2018. Serie od 1.0 do 4.0 różnią się między sobą przede wszystkim jakością komponentów, jednak jak zwykle w przypadku marki Kross nie ma tu mowy o słabym rowerze.

Na powyższym zdjęciu zaprezentowany został model Kross Evado 4.0

 

Ci, którzy jednak chcą zainwestować w rower crossowy trochę więcej, docenią estetykę, lekkość i drapieżny charakter roweru TREK DS 4, również z rocznika 2018. W tej kategorii cenowej możesz już liczyć na wszystko, co w rowerach crossowych najlepsze. Lekki, wytrzymały, ergonomiczny – dokładnie tak, jak być powinno.

Na zdjęciu powyżej zaprezentowany model TREK DS4

 


 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl